چکیده
مساجد، بیتردید مهمترین کاربری مذهبی شهرهای ایرانی میباشد. مهمترین و غیرقابل رقابتترین عنصر مذهبی شهرهای اسلامی بوده است و همواره در مقابل با دیگر کاربریهای تجاری، حکومتی، اداری، اجتماعی و کاربریهای ارتباطی، خیابانها، کوچهها و میدانها، یک سروگردن از دیگر عوامل قویتر و وجیهتر بوده است. مسجد در طول تاریخ همواره از عناصر تاثیرگذار بر زندگی افراد جامعه، روند توسعه جامعه ، و از موقعیت سرنوشتساز برخوردار بوده است.
در دوران حاضر، بعد از انقلاباسلامی، دولتمردان برای روند اداره بهتر جامعه، همراه با دیدگاه کلان و دراز مدت برای کشور، به تهیه سندی با عنوان چشمانداز 20 ساله کشور از 1384 تا سال 1404 نمودهاند که بر اساس آن کشور ایران و جامعه ایرانی در پایان این دوران در موقعیتهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… به رتبه نخست و ممتاز در سطح منطقه و موقعیت ویژه در سطح بینالملل دست مییابد.
در این میان ابزارها، روشها، طرق و راههای دستیابی به اهداف چشمانداز، از مهمترین توجهات و اساسیترین ضروریات بهشمار میرود.
نگارنده، برای دستیابی به اهداف سند، یکی از راههای حصول و دستیابی به اهداف آن، در بخشی از برنامهها و بندهای چشمانداز، ایجاد و طرحهای توسعه، من جمله طرحهای توسعه شهری در مقیاس خرد و کوچک به نام " طرحهای استراتژی توسعه شهری(CDS)" که برای رسیدن به یک جامعه آرمانی و کیفیت محیط زندگی شهری بالا و زمینهساز توسعه دیگر نهادها و بخشها را پیشنهاد میدهد. در ادامه مقاله به اهمیت مساجد در این طرحها پرداخته میشود و ایجاد کیفیت محیط شهری مطلوب و راههای دستیابی به آن با توجه به نقش مساجد در راستای طرحهای CDS در جامعه ایرانی و شهری به تفصیل و توضیح میپردازد.
کلید واژهها
مسجد، سند چشمانداز، طرحهای توسعه شهری، توسعه محلهای، مشارکت مردمی، CDS .
مقدمه
«مسجد» عبادتگاه خاص مسلمین است که از زوایای مختلف مورد اشاره کتاب الهی، مورد عنایت شارع مقدس اسلام(ص) و مرکز توجه مسلمین در مجتمعهایشان بوده است. بنابراین به صراحت میتوان گفت: بر مسجد به عنوان کالبد و فضای عبادتگاه خاص مجتمعهای مسلمین، اهمیت و نقش ویژهای حاکم است که از زوایای مختلف قابل بررسی و تدقیق است.
مسجد به عنوان یکی از کاربریهای شهری در جهان، از مهمترین کاربریهای شهری در شهرهای اسلامی- ایرانی و در طول تاریخ همواره مورد توجه حاکمان و مردم بوده و از اهمیت و جایگاه ویژهای در شرع و در نظر مردم برخوردار بوده است.
در دوران حاضر نهتنها بر عملکرد و اهمیت آن با توجه به تنوع کاربریها شهری کاسته نیست، بلکه به عنوان مکان عبودی و قدسی که احترام مخصوص بدان قائلاند و همچنین میتوان اذعان داشت که علاوه بر اهمیت ویژه آن، که با تجدید نظر در روند کاربری آن در حکومت فعلی داده شد، تنها مکان عمومی(غیر دولتی و غیرخصوصی) در جامعه ایرانی و با خصوصیات خاص خود می باشد.
در ایران به دلیل رشد جمعیت و گسترش شهرها که به تبعیت از مهاجرت گسترده در طول زمان به خصوص از دهه 1345 به بعد، شهرهای کشور به یک حالت انفجاری و لجام گسیخته تبدیل شدند.
بعد از مشکلات موجود و پیشگیری از آن، مسئولین و متولیان شهری برای مقابله با مشکلات و معضلات و برای اداره بهتر شهر و کنترل آن، از طرحهای توسعه شهری به عنوان چارهگشای معضلات و بیماریهای زندگی شهری نام بردند و تاکنون نیز از این روند در کشور استفاده می نمایند.
با توجه به سند چشم انداز 20ساله کشور، ملاحظه میگردد که در بندهای مختلف آن، برای رسیدن به رتبه ممتاز در منطقه و در جهان، به ارائه اهداف متنوع در بندهای مختلف میپردازد.
کسب موقعیت ممتاز منطقهای و جهانی در تمامی زمینه های "حیات بشری" چکیده سند میباشد.
مسجد، در شهر و شهرسازی ایران، همواره از توجهات ویژهای برخوردار بوده است و کسان بسیاری، شهرهای ایرانی را بخاطر وجود مساجد معروفشان میشناسند.
در طرحهای توسعه شهری یا همان استراتژی توسعه شهری(CDS) به عنوان جدیدترین متد برنامهریزی شهری در جهان مطرح است که برنامهریزی در سطح خرد و مقیاس کوچک همانند محله را مد نظر خود قرار میدهد و از برنامهریزی یک سو و از بالا به پایین را رد مینماید. در این نوع برنامهریزی شهری به جماعت کوچک و اجتماعات محلهای توجه ویژه دارد و گروههای هدف آن به جماعتهای خرد معطوفاند.
در این برنامهریزی به صورت خلاصه، نظریات و عقاید مردم اجتماعات محلی پایهریز و اساس طرحهای شهری میباشد و «برنامهریزی با مردم و برای مردم» تجلی مییابد.
در جوامع شهری ایرانی به دلیل محدودیت مکانی ناشی از "مکانهای تجمع مردم " میتوان تنها مکان و مهمترین مکان عینی تجمع مردم و شهروندان را "مساجد" نام برد.
مساجد به عنوان یک مکان عمومی و مهمترین مکان محلات، میتواند محل تجمع مردم، محل اظهار نظر شهروندان در زمینه مسائل و معضلات خود و جامعه، مکان ارائه دهندگان پیشنهادات، مکان اولویتهای برنامهریزی چه برای محله خود، چه جامعه شهری خود و سپس جامعه کشوری خود و مکان، حلقه ارتباطی مسولین و مردم، مکان همفکری و تعاون شهروندان و … بهترین مکان در حال حاضر برای جمع آوری و اتحاد مردم در شهرهای میباشد.
در طرحهای توسعه در جهان، اساس و پایه طرحها در تمامی زمینههای نظریات مردم میباشد و بایستی با توجه به اهمیت اسلام به امر مشورت و تعاون، مساجد زمینهساز و تحولساز نظام برنامهریزی در کشور باشند.
سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران
برنامه و برنامهریزی فرآیندی است که از گذشته تاریخی پرشکوه و طولانی برخوردار میباشد. در گذشته بسیار دور، انسانها اولین حرکت خود را با برنامهریزی نیمه آگاهانه آغاز نمودند و تاکنون که جهان در تلاطم مشکلات جوامع بشری دست به گریبان میباشد، نقش برنامه و برنامهریزی اهمیت دوچندان یافته است، در صورتی که عمل و اعمال بدون برنامه بیهیچ تردیدی محکم به شکستاند.
بعد از انقلاب اسلامی، در ایران با توجه به آسیبهای برجای مانده از گذشته، برای تسریع در زمینه خدمات رسانی به مردم برنامهها و طرحهای فراوانی صورت پذیرفت. در سال 1384 در ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری سند و چشمانداز جمهوری اسلامی ایران، با هدف کسب رتبه ممتاز در سطح منطقه و جهان در تمامی ابعاد مملکتی صادر شد و افق آن سال 1404 به مدت 20 سال تعیین گشت.
در بندهای مختلف آن که با نظریات کارشناسی و تخصصی در مسائل مختلف و با دقت و همت خاصی تهیه گردیده است بر موارد اهم ذیل به طور خلاصه تاکید گشته است:
در این بین با توجه به بندهای سند و اهداف جامع آن و توجه مسئولین و دولتمردان به آن و آرزوی جامعه ایرانی برای دستیابی به آن، این نکته حائز اهمیت است که چشمانداز 20 ساله با یک دید آرماننگر و جامع مورد تایید همگان می باشد، نکته اینجاست که "راههای رسیدن و دستیابی به تمامی اهداف برنامه چیست؟ و مکانیزمها و اعمال منجر به وصول برنامه کدام میباشد؟
با توجه به همت مسئولین و دولتمردان و مردم بایستی با همفکری و تعامل سازنده بین تمامی نهادها و دستگاهها توجه خود را معطوف به رسیدن به اهداف افق برنامه گردد.
مسجد و شهر
در طول زمان شکلگیری شهرها، وجود و عملکرد عناصر و کاربریهای عمده و اصلی بر بافت شهری تاثیرگذار بوده و در بسیاری از موارد به خصوص در بافت کهن شهری، سیستمها و کالبد شهر(جهت حرکت سیستمها، عملکرد و نقش فضاهای جانبی، بزرگی و کوچکی فضاها و سایر ویژگیها) را تحت تاثیر قرارداده است. در بافت سنتی شهرهای ما، مساجد و مراکز مذهبی دیگر مانند تکیه به عنوان یک کاربری مهم با عملکرد متنوع و متفاوت نقش اساسی در شکلدهی به فضاها و سلسله مراتب شهر داشتهاند.
روند شکل گیری و تاثیر مسجد بر بافت و ساخت شهری و متقابلاً تاثیر معماری و شهرسازی بر ساخت مسجد در بافت تمامی شهرها قابل توجه بوده است و حتی در زندگی مادی و معنوی ساکنین محلات تاثیر مستقیم داشتهاند.
مساجد عمدتاً در نقاط کلیدی، حساس و پر ازدحام شکل گرفتهاند و با توجه به قرارگیری آنها در سلسله مراتب شهری از خوانایی و نمایانی برخورداراند و در مجموع بر معماری و شهرسازی پیرامون خود تاثیر گذاشته و یا از آن تاثیر پذیرفتهاند.
در سلسله مراتب تقسیمات کالبدی شهر، مسجد جامع به عنوان یک مرکز مذهبی مهم و اساسی نقش محوری را برعهده داشته و مجموعه شهر را تحت پوشش قرار میدهد."مسجد جامع" ضمن هویت بخشیدن به شهر، تعریف شهر را کامل میسازد.
پس از مسجد جامع در سطح شهر، مسجد دیگری نیز وجود دارد که عملکردی در سطح محلات و یا در محدوده وسیعتری از آن قرار دارند. بالاخره مساجدی دیگر که مکانهای ساده و کوچکتر را در خود جای میدادند و در سطح همسایگی و یا زیرمحله شهری میتوان از آنها یاد کرد.
ساختار شبکههای دسترسی در بافتهای قدیم شهری، خود به خود و بدون طرح از پیش تعیین شده و به شکل تارعنکبوت توسعه یافته است. بازار شهر به عنوان محور اصلی و مراکز محلات به عنوان نقاط کلیدی، راههای ارتباطی را تحت الشعاع خود قرار داده و تعریف و نظم خاصی به آنها بخشیدهاند به نحوی که تمام دسترسیهای شهر به بازار و نیز راههای دسترسی محله به میدانچه منتهی میگردند.
در این ارتباط مساجد مهم شهر، از جمله مسجد جامع و مساجد محلهای دیگر عمدتاً در کنار محورهای اصلی، مراکز، محلات و یا مفصلهای شهری قرار گرفتهاند.[1]
ارتباط مسجد با سایر عملکردهای شهری
امروزه اوضاع کاملا دگرگون شده است. مساجد معمولا به صورت منفک از سایر عملکردهای شهری در کنار معبری قرار گرفته است و نسبت به سایر فعالیتها مرکزیت و تسلطی را القا نمیکنند.
پس از ظهور انقلاب اسلامی، مساجد تا حدودی نه چندان مطلوب، نقش اصلی خویش را در رابطه با سایر فعالیتهای اجتماعی بازیافتند.گرچه طی مدت کوتاهی قسمتی از فضای مساجد به محل صدور حواله انواع کالاها تبدیل شده بود، اما انجام بسیاری فعالیتهای اجتماعی در آنها (از قبیل بسیج مستضعفین، کتابخانه، کلاسهای درس، صندوق قرض الحسنه، و …) سبب شد تا مساجد به سمت ایفای نقش خویش، آنگونه که در خور آنهاست، گام بردارند.
چون غالب مساجد، به ویژه مساجد احداث شده طی دهههای گذشته، برای انجام فعالیتهای اجتماعی طراحی نشدهاند، به ندرت میتوان به صورت جامع پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشند و غالباً با کمبود فضا مواجه بوده و ارتباط فضاها و فعالیتهای مختلف از یک نظم و هماهنگی منطقی برخوردار نیستند که در طراحی جدید بایستی توجه جدی به آن مبذول شود.
نکته دیگر اینکه مجموعه مسجد و اطراف آن بایستی به صورتی طراحی شوند که نقش اصلی و محوری به مسجد واگذار شود و سایر فعالیتها با رعایت سلسله مراتب و هماهنگی و همجواریها حول آن استقرار یابند.[2]
مفهوم و تعریف برنامه ریزی شهری
برنامهریزی شهری را می توان به صورتهای گوناگون تعریف کرد. برنامهریزی شهری عبارت از کوشش اندیشمندانه و سیستماتیک برای بهکارگیری منابع و امکانات یک جامعه شهری به بهترین وجه و با صرفهترین صورت ممکن خود که راه به حفظ و نگهداری و همچنین ایجاد محیطی مرفه، سالم و دلپذیر برای زندگی آدمیان ببرد. برنامهریزی شهری، یک فرآیند پوینده و گویاست،بهدلیل آنکه روابط انسانی ویژگیهای پویایی آن را تضمین میکند. در این نوع برنامهریزی، با توجه به اقتصاد و عملکرد عوامل شهر، نحوه استفاده از اراضی شهر، محله بندی، مسکن، ترافیک، فضای سبز و غیره، و در این ارتباط با توجه به جمعیت و نقش شهر، مورد بررسی قرار میگیرد(شیعه،1369،ص87). هدف از این نوع برنامهریزی، تامین رفاه شهروندان از طریق محیطی بهتر، مساعدتر، سالمتر و دلپذیرتر است. در واقع اگر اهداف این نوع برنامهریزی تحقق یابد، مشخصه های زیست اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی شهر هدف کلی پایداری را نشان میدهد. این درحالی است، که افلاطون نیز مکان شهری را چنین بیان کرده است:"شهر جایی است که انسانها برای نیل به عاقبتی شرافتمندانه، به طور مشترک در آن زندگی میکنند."بهطور کلی برنامهریزی شهری شامل مجموعهای از پیش بینیها،جهت رسیدن به نتیجه مطلوب می باشد؛ این نتیجه نهایی براساس یک هدف اولیه تعیین میگردد و نهایتاً طرح، توصیف کننده فرآیندها و روشهای مورد نیاز جهت رسیدن به هدف برنامهریزی شده میباشد.
معضلات و مشکلات برنامهریزی شهری و طرحهای توسعه شهری در ایران
الف) مسائل و مشکلات نظری در طرحهای توسعه شهری ایران
اقتباسی از الگوی خطی مبنی بر فرآیند سه گانه" شناخت، تحلیل و طرح" که بر خرد گرایی و مبانی منطقی نظریه کارکرد گرایی استوار است. این الگوی نظری اصولاً دارای محدودیتهای است که نمیتواند شناختی همه جانبه و دقیق از کلیات حیات شهری و تحولات آن به دست دهد.
ب) مسائل و مشکلات مربوط به حوزه فرا شهری(منطقهای – ملی)
نظام برنامهریزی شهری ارتباط مستقیمی با نظام حکومتی و حوزه فرادست خود دارد و نمیتواند مستقل از سیستم عمل کند. وجود مسائلی همچون رشد جمعیت، مهاجرتهای گسترده از روستا به شهر و کلانشهرها، بحرانهای مالی و وجود ساختارهای چندگانه اقتصادی، همگی در نظام شهری تأثیر میگذارد. بدون آنکه این نظام به تنهایی قادر به بررسی و تحلیل و یا تعیین تکلیف برای آنها باشد.
ج) مسائل و مشکلات نظام تهیه و تدوین طرح
تجربه برنامهریزی در جهان بهطور اعم و در کشورهای سوسیالیستی بهطور اخص نشان داده است که پیشبینی دراز مدت برای اجزاء متنوع حیات اجتماعی کشور وجود ندارد.
طرحهای توسعه شهری بنا به ماهیت ذاتیشان، به عنوان فعالیتی با اهداف و وظایف خاص و شرح خدمات همسان و جدا از شرایط و امکانات مدیریت و اجزاء طرح شکاف و جدایی بهوجود آید. تدوین و اجرای طرح با دو نظام متفاوت انجام می شود؛ از یک طرف تهیه به عهده کارشناسان خارج از نظام اجرایی است و اجرای طرح به عهده تشکیلات اداری و اجرایی است که کمتر با اهداف برنامهریزی و روشهای مطالعاتی بهکار رفته در طرح، همخوانی دارد. همچنین ضعف نهادهای اجرایی محلی و محدودیت اختیار و مسئولیت آنها در روند تهیه، تصویب و اجرای طرح باعث رشد برنامهریزی متمرکز و آمرانه شده است. چنین روندی مانع جلب همکاری در مشارکت نهادها و نیروهای محلی موثر در توسعه شهری میشود.
راهبرد توسعه شهری یا stratjy development city (CDS)
از زمان شکلگیری برنامهریزی شهری به مفهوم امروزی آن، بیش از یک قرن میگذرد ودر این مدت، اصول روشهای آن دارای تغییر و تحولات زیادی شده است. متناسب با افزایش تجارب برنامهریزان و دست اندرکاران توسعه شهری و همگام با رشد و تغییرات جوامع وتغییر نوع نیازهای افراد شهرنشین، کمیت و کیفیت برنامهریزیهای شهری و سایر طرحها و برنامههای فرادست یا فرودست نیز تغییرات زیادی را به خود دیده و در این راستا گاه به اصلاح خود و یا حتی کنار گذاشتن یک دسته از طرحها و جستجوی مفاهیم و روشهای جدید، خواسته تا طرحی نو در افکند، تا شاید بتواند ضمن پاسخگویی به نیازهای جامعه در حال، آیندهای مطلوب را پیریزی نماید. نگاهی به سابقه طرحهای شهری و برنامهریزیهای گذشته، بیانگر این است که طرحهای جامع و تفصیلی و در مرحله بعدی طرحهای ساختاری و راهبردی هریک تا مدت زیادی شهرها را در گستره خویش قرار داده ولی به مرور زمان از نقش و اهمیتشان کاسته شده و جای خود را به رویکرد نوینی داده اند. یکی از این رویکردهای جدید در برنامهریزیهای شهری که توجه زیادی را به خود معطوف کرده، برنامهریزی استراتژی توسعه شهری (cds ) میباشد، رویکرد نوینی که از چشمانداز روشن برخوردار بوده و بر مشارکت جمعی تاکید فراوانی دارد.
برنامهریزی استراتژیک توسعه شهری هم اکنون در یک خط فرازی قرار گرفته که انتظار میرود تا در سالهای آینده اکثر شهرهای جهان را دربر بگیرد و تبدیل به یک استراتژی فراگیر جهانی شود،تا پاسخگوی نیازهای برنامهریزی شهری باشد.
راهبرد توسعه شهری برنامه ایست با ماهیت راهبردی که توأمان بر تهیه و اجرای سند تاکید میکند و تدوین آن برپایهی چشماندازسازی مشارکتی صورت میپذیرد. مقصود، نوعی سند است که توسط بانک جهانی، مرکز سکونتگاههای انسانی سازمان ملل متحد و سازمان وابسته به آنها، یعنی ائتلاف شهرها پیشنهاد و ترویج گردیده است. سند مزبور وسیلهای است که در آن تکنیکهای مشارکتی بهکار گرفته شده و هدف اصلی آن تأمین توسعه پایدار شهری از طریق ایجاد ظرفیت اجتماعی برای چشماندازسازی مشارکتی و اقدام همگانی می باشد. مبحث فقر شهری و اتخاذ سیاستهای حمایت از اقشار فقیر و ارتقای وضعیت آنان در این سند جایگاه ویژهای دارد. این سند برای آن تهیه شده، تا رشد شهرها متضمن عدالت اجتماعی نیز باشد که این امر از طریق همکاری و مشارکت افراد جامعه در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری همهی شهروندان میسر میشود. براساس یک چشمانداز مشترک جهت ارتقای کیفیت اداره و مدیریت شهری، افزایش میزان سرمایهگذاری به منظور بالا بردن نرخ اشتغال و کاهش منظم و پایدار فقر شهری تدوین میشود .
cities alliance (n/d) cds discussion paper)
راهبرد توسعه شهری دارای خصوصیات زیر می باشد:
توسعه محلهای چیست؟
توسعه محلهای اولین و بهترین کوشش در همیاری و مساعدت همسایگان به یکدیگر از طریق بهکارگیری عمل و نوآوری از طرف اشخاص و گروهها جهت شناخت و حل مسائل یکدیگر در یک فضای محلی است. توسعه محلهای تلاشی برای بسیج و یک کاسه نمودن منابع و داراییهای اجتماعی- اقتصادی برای رفع کاستیها و مشکلات همسایگان(فرد یا گروهی از ساکنان) با هدف ارتقای سطح زندگی در سطح محله ای است.[5] در این چارچوب تلاش اصلی ساکنان محله شناخت و راهحلیابی در موضوعاتی همچون بیکاری، جلوگیری ازگسترش جرم و بزهکاری، مساکن بافتهای فرسوده و ناپایدار، اوقات فراغت فرزندان و سایر مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سطح محله است. در توسعه محلهای یادگیری اجتماعی به همراه دسترسی به آموزش، فنی برای توانمندسازی اجتماعات محلی برای آگاهی از حقوق مدنی، اقدامات آگاهانه در سطح محلی و شهری خواهد بود.
....شوراها، کانون برنامهریزی توسعه پایدار محلی هستند. برنامهریزی و مقررات تعهدآور در مسئولین محلی آنها را تجهیز میکند، چهارچوبی را فراهم می سازد تا توسعه پایدار محلی،توسعه پایدار شهر و منطقه و سرانجام توسعه پایدار ملی تحقق یابد.
چنین رویکردی در جستجوی تعامل اجتماعی بوده و مشارکت بازیگران محلی را در دستور کار قرار داده است، تسهیل کننده و هماهنگ کننده بوده و کمتر به مداخلات کالبدی فضایی پرداخته و با نگاهی فرایندگرا به پایداری تصمیمات در سطوح مختلف خواهد انجامید. بنابراین توسعۀ پایدار شهری از طریق تصمیمگیری مشارکتی در سطح محلی امکان پذیر میگردد، زیرا این سطح مماس با نیازهای روزمره زندگی افراد است، در چنین شرایطی ساکنان شهر آنرا متعلق به خود احساس می کنند و براین تصور خواهند بود که بافت و کالبد شهر، مدیران شهر و نظایر اینها،بر طبق خواستههای آنها انتخاب شده است.[6]
جایگاه مساجد در توسعه محلهایCDS)) و نقش آن در دستیابی به چشم انداز 20ساله
بعد از بررسی طرحهای توسعه شهری و ویژگیهای مثبت طرحهای توسعه محلهای، به اختصار جایگاه مساجد در رسیدن به طرحهای توسعه شهری میپردازیم و نقش مسجد را در کسب اهداف توسعه شهری به کمک مساجد را تببین می نماییم.
جایگاه مسجد در رسیدن به طرح های توسعه شهری بخصوص در راستای سند چشم انداز را می توان در چندین زمینه مورد مطالعه قرار داد.
زمینههای تحقق اهداف چشم انداز از طریق اجرای برنامههای CDS با نقش محوری مساجد به قرار ذیل میباشند.
مسجد معمولاً جایگاه طرح مشکلات و نارساییهای اجتماعی است. به طور طبیعی حضور در چنین اماکنی، روح تعهد و دردمندی را در فرد و افراد میدمد.پرورش این رفتار پسندیده در اشخاص،خود نوعی مبارزه با روحیهی بیتعهدی و بیتفاوتی است؛ یعنی روحیهای که هرگاه در افراد جامعه به ویژه نسل جوان پیدا شود، آسیب های اساسی بر پیکره امنیت آن جامعه وارد میگردد.
مشارکت: فرایندی است که طی آن افراد، گروهها و سازمانها در انجام طرحها و برنامهها با هم بهصورت فعال همکاری میکنند.
تازهترین زمینه مشارکت «مشارکت شهروندان در اداره شهرهاست». این مشارکت یکی از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می یابد که شهرنشینان از حالت فردی که صرفاٌ در مکانی به نام شهر زندگی میکنند درآیند و به «شهروند» تبدیل شوند.
بهطور مکرر در بندهای مختلف چشمانداز به مسولیت پذیری افراد و مشارکت آنان در صحنه های مختلف جامعه تاکید گردیده است و نشانگر اهمیت موضع در سند را نشان میدهد.
در تمامی برنامهها و طرحهای کشور، در تمامی پروژههای مملکتی برنامه«بدون مردم» و بدون«مشارکت آنان» در تمامی زمینهها شکست خورده میباشد، و برنامهای موفق و پیروز و بازده بالا دارد که در تمامی زمینههای برنامه، حضور مردم و یا نمایندگان آن، در آن حضور داشته باشند
مسجد به عنوان یک مکان عمومی و مردمی در طول تاریخ در حوادث ایام، همواره به صورت یک پایگاه برای حضور افراد و شهروندان بوده است. در طول تاریخ در بروز سختیها و مشکلات به عنوان مکان همفکری، جمع آوری نظریات، پیشنهادات، کمک به حل مشکلات را شاهد بودیم. نمونه عینی آن را در سده حاضر در کشورمان هنگام جنگ تحمیلی و مشارکت مردم در این زمانه را شاهد بودیم.
در جمع بندی از مشارکت بایستی خاطرنشان ساخت که مساجد بهخصوص مساجد محلهای بسترساز مناسبی برای ایجاد مشارکت شهروندان در مسائل مختلف محلهای،شهری و ملی میباشد.
مسجد به عنوان یک مکان، از دو جلوهی متفاوت برخوردار است. به عبارت دیگر، دوگونهی رفتاری در این مکان ویژه متجلی میگردد، که در امر تعلیم و تربیت و جهتدهی رفتارهای فردی و جمعی افراد بسیار موثر است. جلوهی ظاهری مساجد، رفتارها و اعمال و روابط پسندیدهی دینی و مذهبی و مقبول شرع و دین است. در حالی که در جلوهی پنهانی مساجد، رفتارهای شخصیتی،غیر جمعی و کنترلی رخ میدهد.[7]
مساجد با برخورداری از کارکردی امنیتی دین، نقش بهسزائی در مهار و از میان بردن آسیبهای اجتماعی به ویژه در سطح محله ای ایفا نموده و بدین ترتیب موجبات برقراری امنیت در محله ها و شهرها را فراهم میآورند.[8]
بطور کلی دستیابی به اهداف چشمانداز از تقابل و همکاری طرح های CDS (استراتژی توسعه شهری) که مهمترین طرح آن توسعه محلهای در ایران است و با محوریت و اولویت قرار دادن مساجد را میتوان اشاره نمود.
پیشنهادات
در این زمینه با توجه به وضعیت موجود و در راستای مقاله پیشنهاداتی ارائه میگردد:
نتیجه گیری
شهرهای کشور و نظام شهرنشینی کنونی بهدلیل مشکلات و معضلات بهوجود آمده در شهرها و عدم جوابگوی طرحهای توسعه شهری متداول(طرحهای تفضیلی و جامع) در آن و غیرواقع بودن با شرایط کشور(طرحهای شهری کنونی منشأ خارجی دارند) و از سویی بهدلیل مشکلات اجرایی ،مدیریتی در سطح طرحهای توسعه شهری کنونی و عدم جوابدهی به مسائل شهرنشینی و بروز مشکلات فراوان شهری در ایران گشتهاند.
برای دست یابی به کشور آباد و توسعه یافته وجود شهر و نظام شهرنشین سالم از پایههای اساسی و ضروری آن میباشد. در این بین با بروز طرحهای استراتژی توسعه شهری یا CDS در ایران با توجه به خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد آن و توجه به نقش مردم و مشارکت آنها در امر برنامهریزی شهری میتوان از این طرحها بهدلیل واقعگرانه بودن و خصوصیات منطبق با کشور به عنوان طرحهای کامل در زمینه توسعه و آبادانی شهرهای کشور قلمداد نمود.
در راستای سند، برای دستیابی و کسب موقعیت ممتاز منطقهای و بینالمللی داشتن محیط شهر و نظام شهرنشینی سالم و توسعه یافته از اولویتهای پایه آن به حساب میآید. برای حصول و رسیدن به این اهداف اجرای طرحهای CDS و مکان اجرای آن از مقدمات اولیه میباشد.
طرحهای CDS برای رسیدن به نتیجه مطلوب و زمینه ساز مشارکت مردم در آبادانی محلات و مناطق شهری خود لازم و نیاز به مکان عمومی و جمعی مشترک نیاز دارند که در این بین "مساجد" را بهدلیل ماهیت قدسی و معنوی و اعتبار، اهمیت، علاقه و سبقه تاریخی که در زمینه همیاری و اتحاد مردم ایفا نمودهاند، را به عنوان بهترین مکان برای پیش زمینه اجرا، کاملترین طرحهای شهرسازی معرفی میگردد . در این بین با انجام و ایجاد این طرحها در طول برنامه 20ساله کشور و با رسیدن به محلات سالم و آباد و توسعه یافته که در پس خود زمینه ساز شهرهای کامل و پایدار را درپی دارد و در نهایت منجر به ایجاد جامعه اسلامی کامل، توسعه یافته، پیشرفته با محیط زندگی با کیفیت بالا و مردمان سالم را درپی خود خواهد داشت، میتوانیم یکی از زمینههای تحقق سند چشمانداز 20ساله کشور را با کمک مساجد محقق نماییم.
منابع و مأخذ
* استفاده از مجموعه مقالات اولین و دومین دوره همایش معماری مساجد در ایران.
* باقری؛اشرف السادات، شهر و عدالت اجتماعی، تهران،1382
*اسماعیل زاده؛ حسن، مقاله حقوق شهروندی و مشارکت در اداره امور شهر،1385
* استادی وعلی اقدم، مقاله؛ نقد طرحهای تفضیلی در ایران،1386،تهران
**پهلوانی،عباس؛مجموعه مقالات شهرسازی،توسعۀ محله ای در ایران،1386،تهران
* سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه
* عارفی، محمد، مقاله؛ نقش مسجد در امنیت اجتماع محله ای،تهران،1383
*صالح، حمید، مقاله شهر و مسجد، دومین همایش معماری مساجد در ایران، تهران
* کرمی، محمد، مقاله؛ توسعه محله ای در ایران و ضرورت توجه به آن،1386، تهران
*مهدیزاده، جواد، ضرورت بازنگری در طرح های توسعه شهری، تهران،1382
*میرفندرسکی، محمد امین؛ مقاله مسجد به مثابه اندامی از شهر،1379
*مجموعه مقالات همایش توسعه محلهای در ایران، تهران،1383.
استفاده از سایتهای زیر:
1. حقیقت، غلامرضا، نقش متقابل مساجد و شهر از دیدگاه شهرسازی، مجموعه مقالات همایش معماری مساجد
2. نقی زاده، محمد؛ مسجد کالبد مسلط بر مجتمع اسلامی، مجموعه مقالات همایش معماری مسجد
3. فصلنامهی مدیریت شهی ، شمارهی 4 ، تابستان 1382 ، ص 19؛ دانش پور
4. توسلی محمود؛ استراتژی توسعهی شهری زابل.
NJPPI,2007:P25.
6. حاجی پور خلیل، ص38 ،1385
7. حجتی،89،90.
8. سجادی،31